View Menu
The Bonin Islanders Info
051/097

Project - The Bonin Islanders

Bonin Islands 小笠原諸島父島
長沢慎一郎

北緯27度、沖縄とほぼ同じ緯度、東京から南に1000キロ離れた島。飛行場はなく、東京竹芝桟橋から船で24時間かかる。亜熱帯気候で動植物は固有種が多く、東洋のガラパゴスと言われ、世界自然遺産に登録されている。
かつて無人島だったこの島は、MUJIN(無人)ーBUNINーBONINと呼名が変化してBonin Islandsと呼ばれるようになった。他から遠く離れた島は複雑な歴史を持つ。
それは19世紀まで遡る。
1830年、この島に5人の欧米人と20人のカナカ人が、ハワイ、サンドイッチ諸島から渡航し定住した(初めての入植者となる)。世界中から集まる捕鯨船に燃料や食料を供給することで、島は重要な寄港地として発展していった。アメリカ、イギリス、ロシアなどが領有を試みたが断念。1873年、正式に日本領土となり、彼らは半ば強制的に帰化することとなった。日本からの入植はすぐに始まり、彼らは欧米系先住民と呼ばれるようになる。第二次大戦時には父島の人口は4000人程になっていた。その大戦では、硫黄島を含む小笠原諸島は激戦地になり要塞化する。全島民が本土に強制疎開させられ、島に住むことは許されなかった。終戦後、小笠原諸島はGHQアメリカ海軍の占領下に置かれたが、そこでGHQが帰島を許したのは欧米系先住民だけであった。占領は1968年まで23年間続き、その間彼らは言語や教育などすべてにおいてアメリカ文化の中で生活した。日本返還を彼らが知らされたのは、返還直前だったという。
それから40年ほど経ったある日、私は旅行雑誌に載っている古い1枚の家族写真を目にした。藁葺きの掘立小屋の前に、武骨な顔をした2人の欧米人の男性、その後ろには日本の着物を着た3人の欧米人の子どもたちが写っていた。この写真は本当に日本なのか?その写真を見て感じた衝撃は今も忘れられない。さらに彼らの歴史を知り、とても興奮した。日本の教科書には載っていない歴史、その歴史の中に彼らのロマンを感じ、撮影したい、残さなくてはいけないという思いで、2008年2月、私は島に渡った。
島に着いて最初にコンタクトをとったのは、南スタンリー氏であった。
彼の家のドアを叩くと、「帰れ!見世物じゃないんだよ。俺らは政府にいいように振り回されて迷惑しているんだ。俺たちはアメリカ人でも日本人でもない、小笠原人(Bonin Islanders)なんだ!興味本位で写真なんか撮りにくるな!」と怒鳴られた。島に着いた初日に、しかも最初のコンタクトで、私は打ちのめされた。
しかしスタンリー氏の「小笠原人Bonin Islanders」という言葉は私の心に響いた。政治に翻弄され続け、自分たちとは?自分たちのアイデンティティを考え続け、出た言葉なのだろう。私は「小笠原人Bonin Islanders」をテーマにし撮影に挑んだ。
「小笠原人Bonin Islanders」とは。私は手探りのまま撮影を始めた。彼らが最初に定住してから日本領土に確定した1876年まで、彼らだけでの生活は46年ほどであり、また世界のいろいろな人種のコミュニティーであった。その後日本人も入植したため、彼らの伝統的で固有な文化があるわけでもない。私は小笠原人というアイデンティティーの意識が強いのは、占領時代までに生まれた方たちであることに気づき、彼らを中心に撮影を続けた。そして「小笠原人Bonin Islanders」という彼らの想いが、占領時代の出生証明書やパスポートからきていると気づいたのは、だいぶ時間が経ってからのことだった。

Bonin Islands and Chichijima
Shinichiro Nagasawa

The island of Chichijima is located at 27°north latitude (about the same as the Okinawa Islands) and 1,000 km far south of Tokyo. With no airport, it takes 24 hours to get there from the Takebashi wharf in Tokyo. With a subtropical climate and many endemic species found nowhere else in the world, it is also known as the “Galapagos of the East”. The group of islands that includes Chichijima is listed as a natural UNESCO World Heritage site.
Chichijima used to be uninhabited. The name of the group of the islands (“Bonin Islands”) is taken from Japanese word for inhabited (“無人:mujin”); the pronunciation changed from “mujin” to “bunin”, and ultimately to “bonin”.These extremely remote islands have a complicated history.
It goes back to the 19th century.
In 1830, five Europeans and twenty Canadians arrived at Chichijima via the Hawaian Sandwich Islands as the first settlers. The island then developed into an important harbor that provides food and fuel to whaling boats from all over the world. At various times, America, Britain and Russia attempted, in vain,to take control of the Bonin Islands. In 1873, the Bonin Islands were officially declared Japanese territory, which forced the islanders to become Japanese citizens. Many people from the main islands of Japan subsequently movedthere, and the original settlers were differentiated as “Western Islanders”.By the time of World War II, the population of Chichijima grew to about four thousand. During the War, Iwo-jima and other islands became the sites of fierce land battles and were converted to forts for the Japanese army. All the islanders were forced to evacuate to mainland Japan. After the War, the Bonin Islands were occupied by GHQ until 1968. The GHQ allowed only “Western Islanders” to return, and for 23 years, every aspect of islandersʼ life, including language and education, was influenced by American culture. They were only informed of the territorial restoration to Japan right before it happened.
About forty years later, I came across an old family photograph in a travel magazine. In front of a thatch-roofed hut were two men and three children wearing kimonos, and they all looked European or American. “Is this really Japan?” The image left a deep impression on me. It spoke of a history, something dramatic, that our textbooks don’t tell. I felt an urgent need to take photos of those people. I made my way to Chichijima for the first time in February 2008.
The first person I got in touch with was Minami Stanley.

When I knocked on his door, he appeared and immediately said “Go away! Weʼre not freaks for you to gawk at; the government has caused us enough trouble already. Weʼre not Americans or Japanese. We are Bonin Islanders! Take your curiosity and caameras and get lost!” I was rebuffed by the first islander that I met on the first day I arrived.
But his words “Bonin Islanders” really struck me. It was an expression derived from long and serious self-questioning about their identity, in defiance of years of political interference. “Bonin Islanders” became the theme for my project.

Who are the “Bonin Islanders”?
I kept looking for the answer as I took photos. They lived alone for 46 years, from when the first settlers arrived until Japanese territorialization in 1876.It was a racially mixed international community. Many Japanese moved in
too afterwards. There wasnʼt a so-called traditional or unique culture. As I proceeded, I realized that the identification of “Bonin Islanders” is limited to those who were born before the GHQ occupation. It took even longer to realize that this was underpinned by the birth certificates and passports that the American army issued.

no.4,7瀬堀ロッキ提供
no.5,6宮内庁所蔵
no.51-56Clinton.G.Nirdlinger撮影/瀬堀ロッキ提供

The Bonin Islanders